مقالات

تجهیزات تابلو برق فشار قوی

تجهیزات تابلو برق فشار قوی در سیم و کابل لاله زار

تجهیزات تابلو برق فشار قوی

در این مقاله از سیم و کابل لاله زار درباره تجهیزات تابلو برق فشار قوی سعی کرده ایم تمامی اطلاعات مفید برای شما را گردآوری کنیم ، پس همراه سیم و کابل لاله زار تا انتهای این مقاله باشید ، در هر خط تولید منظم و بدون مشکل ، نشانی از تجهیزات با کیفیت و استاندارد به چشم می خورد. تابلو برق یکی از این تجهیزات است که در ساختمان و صنایع مختلف استفاده می شود. تابلو برق، عنصری ضروری در سیستم های توزیع برق است که نقش مهمی در توزیع ایمن و کارآمد برق در داخل ساختمان ایفا می کند. این تجهیزات طوری طراحی شده اند که می توانند جریان برق را کنترل و مدیریت کرده و همچنین از مدارها محافظت کنند. پنل بردی که طراحی آن استاندارد و ایمن باشد، زمان از کارافتادگی تجهیزات دیگر را کاهش داده و در عین حال ایمنی جریان برق را حفظ می کند. با توجه به نکات گفته شده، معرفی اجزای تابلو برق ساختمان و درک آن توسط مهندسان، برقکاران و افراد متخصص در این زمینه بسیار حیاتی است.

همچنین در نظر داشته باشید برای خرید تجهیزات تابلو برق از سیم و کابل لاله زار از فروشگاه ما دیدن فرمایید .

 

تجهیزات تابلو برق فشار قوی ساختمان

اما چه سیستمی درون تابلوهای برق جریان دارد؟ تابلو برق ساختمان از اجزای مختلفی تشکیل شده است و تجهیزاتی را درون خود جای میدهد.

فیوز
مدارشکن
سیستم توزیع قدرت
منبع تغذیه
اتصالات
کنتاکتور
ترانسفورماتور
رله
ترمینال
HMI
داکت کابل
DIN
محفظه

بااین‌حال، با توجه به متفاوت بودن قوانین اجرایی صنعت برق در هر کشوری، درزمینه تابلو برق فشارقوی، متوسط و ضعیف می‌توان دامنه‌ای جامع برای آن تعریف کرد.

فشار قوی – 1000 تا 4160 ولت
فشار متوسط – 50 تا 1000 ولت
فشار پایین – 0 تا 49 ولت

لیست فوق طبقه‌بندی تغییرات سطح ولتاژ را بسته به قدرت موردنیاز نشان می‌دهد. طبق این لیست، ژنراتورهای کمتر از ۱۰۰۰ ولت و برابر آن فشار متوسط و ژنراتورهای بالاتر از ۱۰۰۰ ولت فشار بالا در نظر گرفته می‌شوند. ژنراتورهایی که توان تولید ۴۱۶۰ ولت رادارند، در بسیاری از صنایع برای موتورهای بزرگی که به ولتاژ بالا احتیاج دارند، استفاده می‌شوند و نیازمند تابلو برق فشار قوی برای کنترل هستند. به همین دلیل است که تابلو برق فشار قوی در صنایع بزرگ از اهمیت بالایی برخوردار هست. نه‌تنها به کنترل ژنراتور کمک می‌کند، بلکه عمر و دوام آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

اجزای داخلی تابلو برق با توضیحات

ترانس: به‌طورکلی چند نوع ترانس در ساخت یک تابلو برق فشار قوی به کار می‌رود. ترانس فورماتور، ترانس صفر یا زمین و ترانس تغذیه‌کننده داخلی از انواع آن هستند. به‌طورکلی نقش ترانس را می‌توان این‌گونه تشریح کرد.

هر تابلو برق فشار قوی نیازمند اندازه‌گیری مقدار جریان الکتریسیته عبوری از قسمت‌های مختلف مدار است. برای اندازه‌گیری و حفاظت از این مقدار از ترانس استفاده می‌شود. از ترانس صفر یا زمین هنگامی استفاده می‌شود که نقطه اتصال با زمین در دسترس نیست، بنابراین تخلیه بارها به زمین از طریق نقطه اتصال ترانس صفر انجام می‌شود.

کابل‌ها: از اجزای اصلی هر تابلو برق کابل‌های موجود در آن است که می‌تواند از نوع XLPE یا EPR باشد. جنس این اجزا معمولاً از فلز مس یا آلومینیوم است. کابل‌ها درون محفظه‌های ویژه‌ای قرار دارند که به آن‌ها باس‌بار یا شینه‌های داخلی گفته می‌شود.

کلیدها: کلید قطع بار برای مواقعی تعبیه‌شده که بخشی از تابلو برق نیاز به بررسی و تعمیرات دارد و به همین منظور لازم است، جریان آن بخش قطع گردد. بنابراین نباید تصور کرد که کلیدهای قطع بار برای قطع جریان کلی طراحی‌شده‌اند. این کلیدها تنها بخشی از مدار را به حالت بدون ولتاژ درمی‌آورند و معمولاً مدت‌زمان تحمل جریان اتصال کوتاه در آن‌ها یک ثانیه است.

فیوز: از آنجایی‌که یک تابلو برق فشار قوی مقدار زیادی برق را تأمین می‌کند، نیاز به حفاظت بالایی دارد. فیوزها نقش حفاظتی را در این تابلوها دارند. فیوزها تابلو برق را در هنگام افزایش غیرمجاز مقدار بار الکتریکی محافظت می‌کنند و با قطع به‌موقع جریان الکتریکی هنگام اتصال کوتاه یا افزایش بار، تابلو را از آسیب محافظت می‌نمایند.

بریکر: مدارشکن‌ها یا همان بریکرها از اجزای بسیار مهم یک تابلو برق هستند که قطع کردن، کنترل و همچنین حفاظت از جریان برق را به‌طور هم‌زمان انجام می‌دهند. بریکرها از سوییچ‌های کوچکی که به یک مگنت برقی وصل شده تشکیل می‌شوند.

می‌توان با اضافه کردن هیئت‌رئیسه‌های مخصوص به بریکرها قابلیت‌های دیگری مثل کنترل از راه دور یا تخلیه جریان به زمین را به آن‌ها اضافه کرد. بریکرها بیشترین نقش را در سیستم حفاظتی تابلو برق فشار قوی دارند و به هنگام حوادثی مثل سیل یا زلزله با عملکرد خود مانع آسیب به مدار الکتریکی می‌شوند.

کنتاکتور: بخشی از مدار هستند که برای باز و بسته کردن‌های پی‌درپی در مدار تعبیه‌شده‌اند و با هیئت‌رئیسه‌های on و off روی مدار کار می‌کنند. هیئت‌رئیسه‌های شروع کار موتور یا تغییر خازن‌ها به‌وسیله کنتاکتورها کنترل می‌شوند.

ترانسفورماتور

تعریف: دستگاهی غیرفعال با سیم پیچ اولیه و ثانویه برای انتقال انرژی الکتریکی.
کاربرد: کاهش یا افزایش ولتاژ AC بین مدارها برای انتقال برق که فرکانس جریان را تغییر نمی دهد.
محل قرارگیری: در دستگاه های کنترل رایج، مانند PLC و HMI
این قطعه انرژی را به دستگاه هایی می فرستد که به کنترل پنل متصل هستند، اما نمی توانند مستقیماً به منبع تغذیه متصل شوند. از آنجایی که جریان می تواند به خودی خود به بسیاری از قطعات آسیب برساند، یک ترانسفورماتور وارد عمل می شود و ولتاژ ورودی را برای استفاده ایمن تبدیل می کند. یکی از کاربردهای رایج ترانسفورماتور کاهش ۴۸۰ ولت AC به ۱۲۰ ولت AC است.

داکت کابل و DIN

تعریف: داکت کابل: پوششی سفت و سخت برای محافظت از سیم ها. / DIN: نوار نازکی از جنس فلز که اجزای نصب شده را نگه میدارد.
کاربرد: به حداکثر رساندن فضا برای حضور سیم ها، بردها و سایر اجزای موتور برق ساختمان.
محل قرارگیری: داکت کابل : در اکثر قسمت های تابلو برق/ DIN: به داخل محفظه با مستقیما به دیوار خارجی متصل می شود.

مزایای استفاده از تابلوی فشار قوی :

ضریب ایمنی بالا

این محفظه ‌ها با نقش حفاظتی خود و دارا بودن مدار شکن ‌های قوی نقش اساسی در ایجاد امنیت در مدار های الکتریکی می‌کنند.

مقاوم بودن نسبت به زلزله و آتش‌سوزی

مدار شکن ‌های موجود در این تابلو ها با قطع جریان در مواقع لزوم، این تجهیزات را در برابر زلزله و آتش‌سوزی حفاظت می‌کند. یکی از مشکلاتی که درگذشته برای نگه‌داری موتور های برق وجود داشت، این بود که این موتورها در معرض باد و باران، رطوبت، صاعقه، آلودگی و سایر آسیب‌ ها قرار داشتند. امروزه تابلو های برق همانند جعبه ‌ای محافظت کننده تمامی تجهیزات مربوط به یک موتور برق را درون خود نگه داری می‌کنند.

قابلیت نصب در مناطق آب‌وهوایی مختلف

تابلو های برق در مناطق مرطوب، مناطق مرتفع و حتی آب و هوای آلوده قابلیت نصب را دارند. بنابراین در تمامی مناطق کشور می‌توان این تابلو ها را نصب و نگه ‌‌داری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شش × = 12